Succesvol thuiswerken begint bij de leidinggevende

Succesvol thuiswerken begint bij de leidinggevende

Wat een half jaar geleden nog ondenkbaar leek, is door de Covid-19 pandemie werkelijkheid geworden: we merken massaal thuis. Ook al zijn er weer genoeg mogelijkheden om op kantoor te zijn, thuiswerken is een blijvertje. In deze blogserie belichtten we elke keer een ander aspect van thuiswerken. Vandaag het tweede deel: de sleutelrol van leidinggevenden bij succesvol thuiswerken.

Thuiswerken is geen individuele bezigheid

In onze vorige blog over thuiswerken schreven we al dat thuiswerken vaak individueel wordt benaderd, maar géén individuele bezigheid is*. Je collega’s zijn nog steeds onderdeel van je team, ook al zitten ze op afstand. Als medewerkers zelf moeten uitvogelen hoe ze efficiënt moeten thuiswerken kan dat voor flink wat stress zorgen. Als leidinggevende kun je hierin ondersteunend zijn door te zorgen voor voldoende hulpmiddelen, maar ook te zorgen dat het werk als zinvol wordt ervaren.

Zinvol werk als belangrijke hulpbron

Check regelmatig in met je werknemers. Hoe gaat het met ze? Hoe ervaren ze het thuiswerken? Door het toegenomen beeldschermwerk, het minder regelmatig zien van collega’s en de veranderingen kampen sommige werkenden met het gevoel dat hun werk minder zinvol is. En juist zinvol werk is een belangrijke hulpbron om mensen bevlogen en betrokken te houden. Dat de zinvolheid van het werk nu onder druk staat kan een flinke stressfactor zijn*.

Om je werknemers hierin te ondersteunen is het belangrijk om regelmatig met ze in gesprek te gaan of ze te laten ondersteunen middels coaching door een bedrijfspsycholoog om uitval te voorkomen.

Wat kan ik nog meer doen als leidinggevende?

Omdat thuiswerken vooral gebeurt met digitale hulpmiddelen zitten mensen doorgaans meer stil dan op kantoor, met alle negatieve gevolgen van dien. Als leidinggevende kun je de zelfregulatie bij je medewerkers stimuleren**. Bijvoorbeeld door het belang van beweging te benadrukken, maar ook dat van face-to-face contact en het tijdig opstaan van de werkplek. Dit geeft niet alleen ruimte aan je medewerkers om dit ook daadwerkelijk te doen, maar normaliseert ook een gezonde manier van werken. 



Loopt je medewerker vast tijdens het thuiswerken? Check ons Sterk in je Werk traject

Daarnaast is het belangrijk dat je als leidinggevende kritisch kijkt naar hoe er op kantoor gesproken over thuiswerken. Wordt het serieus genomen als alternatieve locatie om te werken, of worden thuiswerkers schuin aangekeken? Ga hierover in gesprek met je collega’s.

Welke thuiswerk-lessen kunnen we meenemen naar kantoor?

Meer vrijheid en minder afleiding worden genoemd als grote voordelen van het thuiswerken. Als dergelijke voordelen zoveel opleveren, mag je als leidinggevende ook kritisch kijken naar hoe de tijd op kantoor wordt ingedeeld. Zijn er vergaderingen die mogen worden geskipt? Hoeveel vrijheid mogen mensen nemen op kantoor? Werken vanuit huis en op locatie zullen elkaar uiteindelijk het beste aanvullen als ze de juiste omstandigheden bieden voor mensen om goed te kunnen werken. 



 Check ook onze vorige thuiswerkblogs:

Wat kunnen we leren van het thuiswerken?

 

Steven van den Heuvel, Psycholoog

*Ervaringen met thuiswerken tijdens COVID-19: Europees vragenlijstonderzoek onder 5000 kenniswerkers gedurende de eerste weken van de lockdown - Rapportage Nederland, Marc van Veldhoven & Marco van Gelder (2020)



**Baruch, Y. (2000). Teleworking: benefits and pitfalls as perceived by professionals and managers. New technology, work and employment, 15(1), 34-49.