+31(0)6 46 322 806
info@evoli.nl

Goed slapen en zzzzzo

Goed slapen en zzzzzo


“Als ik nu in slaap val, dan haal ik nog net 6 uurtjes en dan ben ik morgen nog redelijk fit”. Een gedachte die waarschijnlijk door het hoofd van velen gaat. Want we weten allemaal; slecht slapen heeft grote gevolgen, ook voor het werk!

 

Waarom 1/3 van je tijd verdoen? 

Doorgaans brengen we 1/3 van ons leven slapend door. Dat is best veel, vooral als je je bedenkt dat wanneer je 90 jaar mag worden, je 30 jaar slapend hebt doorgebracht! Het lijkt enorm, maar het is belangrijk voor het functioneren van de hersenen en het geheugen. Een goede nachtrust draagt bij aan goede prestaties overdag en is gezond voor ons welzijn; een goede nachtrust heeft dus tijd nodig! Piekeren, stress, pijn, verstoring in de aanmaak van hormonen of een slaapstoornis kan een goede nachtrust behoorlijk in de war gooien!

Wat zijn de gevolgen van slecht slapen? 

  • Door slaaptekort heb je meer kans op overgewicht. Slaaptekort zorgt voor een verstoorde stofwisseling waardoor je eetlust toeneemt, terwijl je spijsvertering niet optimaal werkt.  

  • Je bent minder productief op het werk en je maakt meer fouten. Slecht slapen kan zelfs na 1 nacht er al voor zorgen dat je slechter functioneert. Nu zal 1 nacht slecht slapen niet van enorme impact zijn, wel als dit structureel wordt.

  • Slecht slapen wordt in verband gebracht met vaker ziek zijn. Er is een relatie tussen slaaptekort en het ontstaan van infecties, diabetes en hart- en vaatziekten. 

  • Iemand die moe is, reageert sneller geïrriteerd dan zijn/haar uitgeslapen collega. Een vermoeide collega kan dus van invloed zijn op de sfeer op het werk. 

  • Uit recent onderzoek is gebleken dat slaaptekort het serotoninesysteem in de hersenen verandert. Serotonine is een neurotransmitter en verantwoordelijk voor het geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap en emoties. Daarnaast wordt het ook het gelukshormoon genoemd omdat een gezond niveau depressies tegengaat. 

Slecht slapen is niet iets dat alleen uw werknemer raakt. Slaapproblemen leiden tot meer ongevallen, een hoger verzuim en lagere productiviteit, en kosten de Nederlandse economie jaarlijks ongeveer 3 tot 4,5 miljard euro. 


Wat kun je eraan doen? 

  • Zorg voor een slaapkamer zonder prikkels. Geen televisie, tablet en smartphone op de slaapkamer is het advies. Het houdt de hersenen actief en vermindert de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Wat mag wel? Lezen! 

  • Drink met mate cafeïne-houdende dranken. Koffie, cola, gewone thee en energiedrankjes maken je wakker en het is aan te raden om ten minste 4 uur voordat je naar bed gaat, dit niet meer te drinken. Drink in plaats hiervan, een kop kruidenthee. 

  • Verduister de slaapkamer goed. Licht heeft invloed op het slaap-waakritme en meer licht zorgt voor de aanmaak van waakhormonen; niet bevorderlijk voor de slaap. 

  • Zorg voor voldoende licht overdag en beperk  ’s avonds teveel kunstlicht; zo geef je de aanmaak van melatonine een betere kans. 

  • Neem overdag momenten van ontspanning. Wissel daarnaast taken af, neem op tijd een pauze en plan ten minste 20 minuten rust in voor jezelf. Geniet van wat te drinken, lees een goed boek of mediteer. Hoe beter je overdag in balans bent, des te groter is de kans op een goede nachtrust! 

 Gratis spreekuur, iedere dinsdag tussen 9:00 uur en 10:00 uur.